Vragen 2008, nummer 60 DOCS.nr. 2767732 __________________________________________________________________________________ VRAGEN van de raadsleden Schulten en Van Wegen (BPA) inzake Dienstverlening Burgerzaken gedaan overeenkomstig artikel 43 van het reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (DIA, nr. 2759116; ontvangen d.d. 9 mei 2008). ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden 3 juni 2008) __________________________________________________________________________________ Zoals u weet zijn er om diverse juridische zaken op te starten zoals daar zijn echtscheidingen, omgansregelingen, het op orde brengen van nalatenschappen enz. enz. altijd recente uittreksels nodig. Uittreksels uit de geboorteregistratie van de gemeente Amersfoort die door advocaten en deurwaarders uit geheel Nederland (en vaak ook uit elders uit de wereld) worden opgevraagd. Mensen blijven niet altijd in hun geboorteplaats wonen maar verhuizen of emigreren zelfs. Bij het nabellen
met de gemeente Amersfoort inzake de uittreksels, die op 5 en 10 april 2008
zijn opgevraagd, maar op 8 mei nog steeds niet zijn verzonden) deelt de
gemeente Amersfoort thans advocatenkantoren van binnen en buiten Amersfoort mee
dat ze structureel 9 mensen tekortkomen en derhalve tenminste De Burger Partij Amersfoort (BPA) vindt dit niet acceptabel. Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende vragen. 1. Is het college op de hoogte van de feiten? 2. Amersfoort heeft serviceverlening hoog in het vaandel staan, wanneer denkt u college weer op de juiste norm te zitten n.l. na aanvraag het binnen 3 kalenderdagen versturen van de uittreksels richting de aanvrager? 3. Kan uw college deze kwaliteit ook garanderen gedurende de komende vakantieperiodes? Alvorens tot beantwoording van de vragen over te gaan hechten wij eraan een toelichting te geven: Toelichting: Verzoeken om uittreksels uit het
geboorteregister kunnen op diverse manieren worden aangevraagd: 1. aan de balie van burgerzaken. De klant
krijgt het uittreksel na contante betaling direct mee;
Wegens onverwachte uitval van enkele
medewerkers bij burgerzaken in verband met ziekte was er in de afhandeling van
aanvragen om uittreksels via betaalopdrachten (zie punt 2) enige
werkvoorraad ontstaan, waardoor afhandeling van de interne termijn van 3 dagen
niet altijd is gehaald. Per 13 mei is de werkvoorraad afgehandeld en halen we
een afhandeling binnen 3 dagen. Voor de afhandeling van schriftelijke
verzoeken (zie punt 3) geldt een
wettelijke beantwoordings-termijn van 4 weken (AWB), met de mogelijkheid om,
als dit niet lukt (bijv. omdat nadere informatie bij derden moet worden
opgevraagd) deze termijn met nog eens 4 weken te verlengen. De formatie bij Burgerzaken is op orde en wordt
volledig benut. De toegestane formatie wordt voor een deel flexibel ingezet
zodat we tijdens de drukke zomermaanden iets meer, en in de relatief rustigere
maanden iets minder capaciteit kunnen inzetten. Van een structureel tekort van
9 medewerkers is geen sprake. Beantwoording vragen: Is het college op de hoogte van de feiten? Antwoord 1: Het college is op de hoogte van het feit dat
er enige werkvoorraad is in de afhandeling van aanvragen van uittreksels uit het
geboorteregister. Vraag 2: Amersfoort heeft serviceverlening hoog in het vaandel staan, wanneer denkt u college weer op de juiste norm te zitten n.l. na aanvraag het binnen 3 kalenderdagen versturen van de uittreksels richting de aanvrager? Antwoord 2: Daar waar de afhandelingstermijn van 3 dagen
geldt, is per 13 mei j.l. de gehele werkvoorraad afgehandeld en vindt
behandeling binnen deze termijn plaats. Vraag 3: Kan uw college deze kwaliteit ook garanderen gedurende de komende vakantieperiodes? Antwoord 3: Ja. | ||