Gemeente Amersfoort

 

 

 

 

 

Vragen

 

2008, nummer 60

 

 

 

                                                                                                                               DOCS.nr. 2767732

__________________________________________________________________________________

 

VRAGEN van de raadsleden Schulten en Van Wegen (BPA) inzake Dienstverlening Burgerzaken      gedaan overeenkomstig artikel 43 van het reglement van orde voor vergaderingen van de gemeenteraad van Amersfoort (DIA, nr. 2759116; ontvangen d.d. 9 mei 2008).

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden 3 juni 2008)

__________________________________________________________________________________

 

 

Inleiding:      

Zoals u weet zijn er om diverse juridische zaken op te starten zoals daar zijn echtscheidingen, omgansregelingen, het op orde brengen van nalatenschappen enz. enz. altijd recente uittreksels nodig. Uittreksels uit de geboorteregistratie van de gemeente Amersfoort die door advocaten en deurwaarders uit geheel Nederland (en vaak ook uit elders uit de wereld) worden opgevraagd. Mensen blijven niet altijd in hun geboorteplaats wonen maar verhuizen of emigreren zelfs.

 

Bij het nabellen met de gemeente Amersfoort inzake de uittreksels, die op 5 en 10 april 2008 zijn opgevraagd, maar op 8 mei nog steeds niet zijn verzonden) deelt de gemeente Amersfoort thans advocatenkantoren van binnen en buiten Amersfoort mee dat ze structureel 9 mensen tekortkomen en derhalve tenminste 5 a 6 weken nodig hebben.

 

De Burger Partij Amersfoort (BPA) vindt dit niet acceptabel.

 

Over bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende vragen.

 

1.  Is het college op de hoogte van de feiten?

2.  Amersfoort heeft serviceverlening hoog in het vaandel staan, wanneer denkt u college weer op de juiste norm te zitten n.l. na aanvraag het binnen 3 kalenderdagen versturen van de uittreksels richting de aanvrager?

3. Kan uw college deze kwaliteit ook garanderen gedurende de komende vakantieperiodes?

 


 

 

 

 

 

 

 

Alvorens tot beantwoording van de vragen over te gaan hechten wij eraan een toelichting te geven:

 

Toelichting:

Verzoeken om uittreksels uit het geboorteregister kunnen op diverse manieren worden aangevraagd:

1.   aan de balie van burgerzaken. De klant krijgt het uittreksel na contante betaling direct mee;

  1. via een betaalopdracht. Nadat het geld op de rekening van de gemeente is overgemaakt wordt het uittreksel binnen 3 werkdagen verstuurd;
  2. schriftelijke verzoeken van o.a. advocaten in het kader van echtscheidingsprocedures.

 

Wegens onverwachte uitval van enkele medewerkers bij burgerzaken in verband met ziekte was er in de afhandeling van aanvragen om uittreksels via betaalopdrachten (zie punt 2) enige werkvoorraad ontstaan, waardoor afhandeling van de interne termijn van 3 dagen niet altijd is gehaald. Per 13 mei is de werkvoorraad afgehandeld en halen we een afhandeling binnen 3 dagen.

 

Voor de afhandeling van schriftelijke verzoeken  (zie punt 3) geldt een wettelijke beantwoordings-termijn van 4 weken (AWB), met de mogelijkheid om, als dit niet lukt (bijv. omdat nadere informatie bij derden moet worden opgevraagd) deze termijn met nog eens 4 weken te verlengen.

 

De formatie bij Burgerzaken is op orde en wordt volledig benut. De toegestane formatie wordt voor een deel flexibel ingezet zodat we tijdens de drukke zomermaanden iets meer, en in de relatief rustigere maanden iets minder capaciteit kunnen inzetten. Van een structureel tekort van 9 medewerkers is geen sprake. 

 

Beantwoording vragen:

 

Vraag 1:      

Is het college op de hoogte van de feiten?

 

Antwoord 1:

Het college is op de hoogte van het feit dat er enige werkvoorraad is in de afhandeling van aanvragen van uittreksels uit het geboorteregister.

 

Vraag 2:

Amersfoort heeft serviceverlening hoog in het vaandel staan, wanneer denkt u college weer op de juiste norm te zitten n.l. na aanvraag het binnen 3 kalenderdagen versturen van de uittreksels richting de aanvrager?

 

Antwoord 2:

Daar waar de afhandelingstermijn van 3 dagen geldt, is per 13 mei j.l. de gehele werkvoorraad afgehandeld en vindt behandeling binnen deze termijn plaats.

 

Vraag 3:

Kan uw college deze kwaliteit ook garanderen gedurende de komende vakantieperiodes?

 

Antwoord 3:

Ja.